24 April 2014

Info: Periksa Tarikh Luput Alat Kosmetik Anda!!!

Hari minggu lepas, berkemas-kemas dengan en.somi... Memeriksa segala botol-botol bedak dan alat penjagaan diri yang ada tu...sebab dah nampak semak sangat... Dalam dok periksa tu rupanya banyak produk dah tamat tarikh luput... Memang kalau makanan kita selalu la alert bab tarikh luput ni, tapi bab penjagaan badan dan kosmetik kurang pikir.. Itu aku lah... Kdang-kadang men pakai je... Bila bau dah tak sedap baru buang...  Jom baca sedikit info yang aku dapat bab tarikh luput barang kosmetik dan penjagaan badan... 
Sumber: fb

Apa kesannya menggunakan produk tamat tarikh luput?

- Produk kurang berkesan atau tidak berkesan langsung jika digunakan

- Takut memberi efek pada kulit ( radang dan sebagainya )

Sebenarnya ada barang yang tiada tarikh luput sebab tiada peraturan khusus yang dikenakan. Ada juga produk yang mempamerkan tarikh luput seperti pelindung matahari, ubat jerawat, dan produk yang merawat kelemumur. Akan tetapi jika anda membeli produk dari negara Eropah, anda mungkin bernasib baik kerana Kesatuan Eropah mempunyai arahan supaya tarikh luput ditunjukkan-sekurang-kurangnya untuk produk yang wujud kurang dari 30 bulan.

Bagaimana pula di Malaysia? 

Seperti makanan, produk kosmetik dan pembersihan ada yang meletakkan tarikh tamat tempoh atau tarikh pembuatan contohnya seperti “Exp 12/2015″ dan “MFG 07/13″ tetapi tidak semua. Ada juga yang meletakkan tarikh Tempoh Selepas Pembukaan (PAO) seperti produk ini meletakkan logo seperti ini contohnya “12M” atau “24M”. Itu bermakna, produk itu boleh digunakan 12bulan ataupun 24bulan selepas dibuka. Selain itu juga, ada (undecipherable) kod kumpulan khas dicetak pada bekas produk dan anda boleh memeriksa sama mereka meletakkan tarikh luput produk di CheckCosmetic.net.

Produk penjagaan kulit dan rambut 

Pelembap, Krim Wajah dan Krim mata: 6 bulan hingga 1 tahun. Bahaya jika menggunakan krim tamat tempoh bukan sahaja terletak pada keberkesanan produk, tetapi juga kemungkinan anda mengalami kerengsaan dan jangkitan bakteria. Krim yang diletakkan di dalam bekas boleh disimpan sehingga 9 bulan manakal produk yang menggunakan pam boleh digunakan sehingga setahun.

Pelindung matahari : 1 tahun . Ini adalah dikawal selia oleh FDA , jadi ia datang dengan tarikh luput biasanya boleh digunakan dalam masa satu tahun. Simpan di tempat yang jauh daripada cahaya matahari dari matahari untuk menghalang formula daripada menjadi tidak stabil.

Krim anti- penuaan atau anti -jerawat : sehingga 1 tahun , bergantung kepada bahan-bahan. Produk anti -jerawat yang mengandungi Benzoyl peroksida mempunyai jangka hayat tiga bulan selepas dibuka. Produk dengan antioksidan seperti retinol, Glycolic asid dan vitamin C juga akan menjadi tidak berkesan dalam masa yang cepat lepas dibuka.

Syampu, perapi rambut, dan produk rambut : 1-2 tahun dibuka, 3 tahun jika belum dibuka. Air dan udara yang masuk ke dalam botol boleh memecahkan formula produk.

Loofas dan span mandi: 3 minggu untuk loofas , 7 minggu untuk span. Ini kerana bakteria mudah berkumpul di dalam span lembap.

Pembersihan badan
  • Deodoran / Anti -perspirant :3 tahun atau semak tarikh tamat tempoh, jika ada.
  • Krim pencukur : 2 tahun atau mungkin lebih lama jika disimpan dengan baik.
  • Ubat gigi : Semak tarikh tamat tempoh, dicetak pada ubat gigi yang mengandungi fluorida. Ia biasanya 2 tahun selepas tarikh pembuatan.
  • Pencuci mulut / Listerin : 3 tahun dari tarikh pembuatan, juga biasanya dicetak pada botol.
  • Sabun : 3 tahun bagi kedua-dua sabun buku dan sabun cecair. Malah sabun boleh tamat tempoh dengan cepat jika ia mengandungi minyak pati.

Alat solek dan haruman
  • Perfume / Cologne : 2 tahun. Botol mungkin kelihatan cantik di kaunter , tetapi anda harus menyimpan ia dari cahaya matahari dan kelembapan.
  • Maskara dan pelapik mata cecair : 3 bulan. Dapatkan yang baru setiap  3 bulan dan jangan gunakan terus jika ia kering atau jika anda mempunyai jangkitan mata.
  • Bedak asas cecair : 6 bulan hingga 1 tahun.
  • Kosmetik berasaskan serbuk (contohnya, eyeshadows dan bedak asas serbuk) : 2-3 tahun.
  • Gincu dan lipgloss : 2 hingga 3 tahun.
  • Mata dan pensel bibir : 3 hingga 5 tahun. Tajamkan sebelum digunakan untuk memelihara produk ini.
  • Pengilat kuku : 1-2 tahun


Tips: Untuk membantu anda supaya ingat bila tarikh tamat tempoh produk, selepas membeli produk anda, tulis tarikh pembelian atau tarikh anda membuka produk.

Entry ni sebagai reminder kat aku juga... Sebab aku pernah baca kat akhbar... Pastu bila search jumpa artikel ni... Jadi molek kiranya aku kongsikan dan catatkan di sini...supaya kita sama-sama beroleh manfaat... Insha Allah... 

Tips Cerdaskan Minda Anak!

Sumber: google images

Bagi mereka yang mempunyai anak-anak yang masih kecil, di tahap ini urusan mendidik dan mengasuh adalah lebih mudah. Hanya penting ketika ini adalah kesediaan dan kecukupan ilmu ibu bapa dalam mengajar mereka. Dan pastinya ibu bapa mahukan anak-anak mereka membesar dalam keadaan yang sihat lagi bijak.

Namun, sekiranya tidak diketahui cara atau kaedah mendidik tersebut, keinginan untuk memiliki anak yang bijak itu sedikit sebanyak terjejas. Dengan adanya panduan serta kaedah seperti  berikut, ibu bapa jangan lagi berasa bimbang. Semoga dengan mempraktikkan panduan ini, anak-anak anda lebih bijak.

Kurangkan menonton TV
TV disifatkan boleh merosak ketrampilan mental dan mensia-siakan waktu untuk perkembangan otak si manja. Sebaiknya, buka ruang untuk si manja lebih banyak berbual.

Bahasa penting untuk pembelajaran anak-anak dan bahasa yang diperoleh menerusi program  televisyen selalunya tidak sesuai dengan keperluan si manja. TV tidak akan menjawab pertanyaan atau melayani keinginan si manja. Di mana perkara inilah yang membuat si manja pintar.

Hasilkan buku binatang
Ketika melawat zoo, ambil gambar-gambar haiwan di sana untuk diabadikan di dalam buku khas. Kemudian, keraplah membaca buku itu bersama-sama sambil menamakan dan membuat bunyi-bunyi binatang terbabit.

Beriadah
Dorong si manja untuk mengamalkan cara hidup yang sihat dan aktif. Luangkan masa sekurang-kurangnya tiga kali seminggu untuk berjogging atau mengajak si manja bersama-sama melakukan aktiviti luar rumah yang boleh mengeluarkan peluh. Aktiviti menyihatkan ini membantu merangsang otak si manja agar lebih cergas dan cerdas.

Nyanyikan lagu untuknya
Ada kajian menunjukkan mempelajari ritma muzik ada kaitannya dengan pembelajaran matematik. Oleh itu, belajarlah sebanyak mungkin lagu yang anda boleh atau reka lagu sendiri untuk dinyanyikan kepadanya.

Main dengan warna
Pilih satu warna dan suruh anak cari objek lain yang sama warna sewaktu anda meluangkan masa dengannya. Kemudian, suruh dia memilih warna untuk anda pula mencarinya.

Guna kad imbasan
Gunakannya untuk mengajar anak mengenal A-B-C atau 1-2-3. Tunjukkan kad itu satu-persatu dengan cepat. Apabila kad bergerak laju, otak kanan bekerja keras untuk menangkap apa yang ditunjukkan. Dalam tempoh seminggu, lihat kesannya. Pasti dia dapat menghafal perkataan dan nombor yang anda perkenalkan kepadanya.

Buat kraf tangan
Melakukan kerja kraf bererti kita mengerah otak kanan. Jadi, ajak anak anda bermain tanah liat, menggunting kertas, membuat origami dan lain-lain.

Bermain teka teki
Letakkan satu barang dalam kotak tisu dan suruh anak meneka apakah benda itu. Mulakan dengan memberi petunjuk seperti warna atau bunyi. Ia dapat mengaktifkan otak kanan.

Doa sambil nasihat
Sama ada sebelum anak tidur, sedang tidur atau baru bangun tidur, ambil sedikit waktu untuk membacakan doa sambil mengusapkan kepalanya dan pada masa yang sama memberi nasihat berguna. 


Hukum membayar fidyah sembahyang yang ditinggalkan oleh orang yang sudah meninggal dunia.

Sumber: google images

ISU:
Apakah hukum membayar fidyah sembahyang yang ditinggalkan oleh orang yang sudah meninggal dunia?

PENJELASAN: 
Isu membayar fidyah sembahyang yang pernah ditinggalkan oleh individu yang meninggal dunia merupakan isu yang diperselisihkan oleh para ulama terdahulu. Terdapat tiga pendapat berkaitan isu ini: 

1) Individu yang meninggal dunia dan dia pernah meninggalkan sembahyang, maka ahli waris tidak perlu melakukan solat qadha' untuk si mati dan juga tidak perlu membayar apa-apa fidyah. Ini adalah pendapat majoriti ulama iaitu ulama bermazhab Maliki, pendapat yang muktamad menurut mazhab Syafi'i dan juga pendapat ulama bermazhab Hanbali. Hujah mereka, sembahyang adalah ibadah yang dilakukan dengan anggota badan semata-mata dan tiada hadis sahih yang mengatakan perlu membayar fidyah sembahyang yang ditinggalkan, berbeza dengan puasa. Sembahyang yang ditinggalkan juga tidak perlu diqadha' oleh ahli waris kerana terdapat hadis sahih yang dilaporkan oleh Abdullah bin 'Abbas, Nabi Muhammad saw bersabda, "Janganlah seseorang itu melakukan sembahyang untuk orang lain dan janganlah seseorang itu berpuasa untuk orang lain." (al-Malibari, Fath al-mu'in, hlm. 272; al-Dimyati, Hasyiah I'anah al-Tolibin, jil. 1, hlm. 33; al-Buhuti, Kashshaf al-qina', jil. 2, hlm. 336; Ibn Qasim, Hasyiah al-raudh al-murabba', jil. 3, hlm. 440). 

2) Menurut sebahagian ulama bermazhab Syafi'i, jika si mati ada meninggalkan sembahyang fardhu semasa hidupnya, maka ahli warisnya perlu menqadha'kan sembahyang itu, serta boleh diambil daripada harta peninggalan si mati untuk membayar kafarah kerana meninggalkan sembahyang tetapi ia bukan fidyah. Dilaporkan bahawa Imam al-Subki pernah menqadha'kan sembahyang untuk ahli keluarganya yang sudah meninggal dunia (al-Malibari, Fath al-mu'in, hlm. 272; al-Dimyati, Hasyiah I'anah al-Tolibin, jil. 1, hlm. 33). Hujah pendapat ini, diqiyaskan qadha' sembahyang si mati dengan qadha' puasa si mati. Manakala menurut sebahagian ulama bermazhab Hanbali, jika si mati pernah bernazar untuk melakukan sembahyang tetapi dia tidak sempat melaksanakan sembahyang nazar itu, maka wajib ahli warisnya untuk melakukan sembahyang tersebut (al-Buhuti, Kashshaf al-qina', jil. 2, hlm. 336) 

3) Menurut ulama bermazhab Hanafi dan sebahagian ulama bermazhab Syafi'i, jika si mati ada meninggalkan sembahyang semasa hidupnya, maka wajib membayar fidyah bagi setiap waktu sembahyang yang ditinggalkan dengan kadar 15 tahil beras. Tetapi tidak perlu mengqadha'kan sembahyang tersebut. Menurut Imam Abu Hanifah, fidyah tersebut hanya wajib dibayar jika si mati mewasiatkan agar dibayarkan fidyah itu selepas kematiannya. Namun menurut sebahagian ulama bermazhab Hanafi, wajib membayar fidyah itu walaupun tidak diwasiatkan oleh si mati. Hujah pendapat ini, berdasarkan hadis yang dilaporkan oleh Abdullah bin 'Abbas, Nabi Muhammad saw bersabda, "Janganlah seseorang itu melakukan sembahyang untuk orang lain dan janganlah seseorang itu berpuasa untuk orang lain. Tetapi bagi setiap hari yang ditinggalkan itu diberi makanan sebanyak satu mud bijirin." Hadis direkodkan oleh Imam al-Nasa'i. Hadis ini secara jelas menyatakan bahawa orang yang meninggalkan sembahyang dan puasa hendaklah dibayar fidyah sebanyak satu mud bijirin (al-Sarakhsi, al-Mabsut, jil. 3, hlm. 90; al-Malibari, Fath al-mu'in, hlm. 272; al-Dimyati, Hasyiah I'anah al-Tolibin, jil. 1, hlm. 33). Namun menurut majoriti ulama yang berpendapat bahawa tiada fidyah sembahyang, hadis ini dha'if serta ia lebih tepat merujuk kepada fidyah puasa sahaja. 

Oleh itu, pendapat yang paling tepat ialah jika si mati pernah meninggalkan sembahyang, maka ahli warisnya tidak perlu membayar fidyah dan tidak perlu mengqadha'kan sembahyang tersebut. Beberapa fatwa menjelaskan hukum ini: 

1) Menurut keputusan Fatwa Negeri Pulau Pinang: "Tiada diqadhakan dan juga tidak dikeluarkan fidyah bagi sembahyang si mati. Manakala hukum fidyah puasa, sekiranya orang yang mati sedang menanggung puasa fardhu dan berkesempatan untuk menqadhakanya tetapi ia tidak berbuat demikian maka dikenakan fidyah bagi setiap hari puasa yang ditinggalkan sebanyak 15 tahil beras. Jika puasa itu tidak diqadhakan lewat bertahun maka fidyah akan berganda mengikut bilangan tahun."

2) Menurut keputusan Fatwa Negeri Perlis: "Di dalam sembahyang tidak ada fidyah kerana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: 'Tinggal sembahyang dengan sengaja itu tidak ada jalan untuk menebusnya melainkan bertaubat Nasuha'." 

3) Menurut Fatwa Negeri Melaka: "Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka bil 3/2007 yang bersidang pada 2 Zulhijjah 1428H bersamaan 12 Disember 2007 sebulat suara bersetuju memutuskan bahawa: Tiada qadha' dan tiada fidyah bagi sembahyang yang ditinggalkan oleh orang yang telah meninggal dunia berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Imam Malik bin Anas dalam kitab al-Muwatta' daripada Ibn Umar radhiyallahu anhuma: لاَ يَصُوْمُ أَحَدٌ عَنْ أَحَدٍ وَلاَ يُصَلِّىْ أَحَدٌ عَنْ أَحَدٍ .

Wallahu a'lam.

Renungan: Mencari Kebahagiaan

Sumber: google images
Jom semak!!!


1. Bebaskan diri dari dendam, ego, sombong dan takut... 
Dendam adalah punca utama hati kita tak bahagia... Jika kita benar redha, maka lepaskn...serahkan segalanya kepada Allah... Allah tahu rencana yg terbaik utk kita.... Buang dendam dan ego... Jadilah pemaaf dan orang yang sentiasa minta maaf.

2. Hidup sederhana
Banyakkan memberi jika kita ada lebihan rezeki... Hidup untuk berkongsi... 

3. Berkasih sayang
Sayangilah sesiapa saja terutama yg terdekat dengan kita... Kasih syg sesama sahabat... Dan berkasih sayanglah kepada semua makhluk Tuhan..

4.  Jangan pentingkan diri
Hidup kita ni ada sangkut paut dengan orang... Hari ni kita senang bantulah orang lain... Jangan pentingkan diri.. Jangan menindas saat kita di atas kerana suatu hari kita mungkin adalah yg di bawah.

5. Berbuat baiklah semasa manusia
No body perfect... Berbuat baiklah kepada sesiapa sahaja... sama ada kenal atau tidak, kecil atau dewasa, ikhlas tanpa balasan... 

Lakukan semua dengan rela tanpa paksaan... 
Niatkan dalam meniti hidup, hanya mencari redha Ilahi..
itulah kebahagiaan yang hakiki dan sejati...

~Insha Allah~

All Right Reserved to: myfirdz-trulylove | Designed by: Maria Firdz