17 April 2014

Doa Melembutkan Hati Anak

Ada dua doa amalan untuk lembutkan hati anak-anak yang "baik budi". Aku tak nak sebut perkataan d***l tu sebab kata-katakan ibarat doa... Jadi kita sebut perkataan yang positif untuk anak kita, insha Allah, positiflah jadinya...

Sumber: fb

Sumber: fb
 Jom amalkan dan tiupkan pada ubun-ubun... Yang penting amalkan selalu dan doakan selalu supaya menjadi satu amalan yang sebati dalam kehidupan.

Petua Isteri 'Cantik' Di Mata Suami

Sumber: google images

Ramai wanita menganggap untuk sentiasa cantik di hadapan suami adalah menerusi solekan dan kebijaksanaan dalam bergaya walhal dari sudut lain juga boleh menjadikan anda tetap cantik biarpun tanpa solekan. Tak percaya?

Masakan dari air tangan
Walau sesibuk mana pun anda sebagai seorang wanita yang bekerjaya, jangan lupa menghidangkan makanan hasil air tangan sendiri. Bukan apa, kesibukan anda di dapur menyiapkan hidangan untuk keluarga membuatkan anda kelihatan 'seksi' di mata suami biarpun hanya melipat lengan baju! Kesungguhan anda menyediakan makanan untuk suami bukan saja menunjukkan anda mahu makanan yang berkhasiat dan bersih tetapi secara tidak langsung air tangan seorang isteri mempunyai zat yang membolehkan suami semakin sayang.

Layanan setiap hari
Percakapan yang lembut, tutur kata yang perlahan dan layanan yang baik boleh membuatkan sang suami selesa berada di rumah berbanding lepak di luar bersama teman mahupun berada di pejabat lewat malam. Bayangkan jika anda bersikap garang dan bercakap kasar, sudah tentu raut wajah anda kelihatan lebih tua dan kurang cantik untuk menjadi tatapan suami. Biarpun anda tidak mengenakan sebarang solekan, tetapi berbekalkan layanan yang cukup baik boleh membuatkan suami senang hati dan cantik dimatanya.

Sikap berdikari
Pernahkah anda terfikir bahawa anda terpilih menjadi suri hatinya kerana sikap anda yang berdikari? Seorang lelaki gemarkan wanita yang pandai berdikari ketika ketiadaan mereka. Ini terbukti apabila suami menyerahkan semua perkara kepada isteri bermula dari urusan anak-anak sehinggalah membantu mencari kunci kereta yang hilang! Jika anda pandai berdikari ketika ketiadaan suami kerana tugasan luar, suami tidak lagi perlu risau sebaliknya lebih menyayangi anda kerana pandai menjaga maruah diri dan keluarga.

Bijak urus rumah tangga
Menguruskan rumah tangga tidak hanya terhad kepada mengemas rumah, membasuh pakaian, tidurkan anak dan memasak. Anda masih boleh kelihatan menarik biarpun sudah mempunyai anak yang ramai dengan memenuhi keperluan suami. Tidak semestinya anak menjadi keutamaan sehingga mengabaikan suami. Tidak ada salahnya jika sesekali anda melakukan kejutan untuk suami. Misalnya, mengadakan makan malam berdua, menjadikan bilik tidur lebih romantis dan menyediakan bekalan untuk suami ke pejabat.

Cantik tidak semestinya dilihat dari segi luaran tetapi cantiknya seorang isteri boleh dinilai oleh suami dari banyak segi. Biarpun berkain batik, jika masakan sedap, layanan baik dan romantik juga boleh mencairkan hati suami sehingga ke kamar! Setuju?
Sumber

JOM BERUSAHA UNTUK JADI CANTIK DI MATA SUAMI... BUKAN UNTUK ELAK SUAMI CARI LAIN TETAPI NIATLAH USAHA KITA ITU UNTUK MENGGAPAI REDHA ALLAH S.W.T

Cara Mudah Nak Tahu Kedai Makan Guna Pelaris Jin

Sumber: google images

Cara mudahnya nak tahu kedai itu ada pelaris (Khadam jin), baca Ayat Qursi 3kali di luar dari kedai. Sebaiknya semasa dalam kereta. Kemudian buka tingkap dan tiup 7x ke arah kedai. Tak perlulah tiup macam bomoh pooh kiri pooh kanan. Tiup perlahan-lahan sampai habis nafas (mcm ustaz Ismail Kamus ajar)

Sekiranya ada pelaris di kedai tersebut, "khadam" tu akan marah dan kita akan rasa seperti satu angin menerpa ke muka kita. Kalau dah macam tu, eloklah kita jangan makan dikedai tersebut.

Beberapa cara di bawah bolehlah di amalkan untuk mengelak sihir :-

1) Al-Fatihah.

2) Membaca tiga surah terakhir atau 3 Qul setiap hari.

Ia berdasarkan hadith :
قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم : إقراء قل هو الله أحد , والمعوذتين , حين تمسي و حين تصبح , ثلاث مرات تكفيك من كل شيء ( رواه أبو داود والترمذي )
Ertinya : Baginda S.A.W telah berkata kepadaku : "Bacalah Qul Huwa Allahu Ahad" (al-ikhlas) dan (surah an-Nas) dan (surah al-falaq) sebanyak 3 kali ketika pagi dan petang, ia mampu mencukupkan kamu dari segala sesuatu.( At-Tirmidzi, Bab Doa yang disebut Ketika Ingin Tidur, no 3570 ; Sunan Abu Daud, Bab Apa Yang Dibaca Ketika Subuh, no 5072 ( Nuzhatul Muttaqin, no 1457 , 2/229 ) At-Tirmidzi : Hasan Sohih, An-Nawawi : Sohih
Sumber: SINI

Kalau santau pula, kita makan dan tak lama kita sakit tekak...dan perit sangat tekak... cepat-cepat cari air yassin atau air zam-zam dan bacakan 3 Qul ni serta minum... tapi yang kuat amalan je boleh sembuh cara ni. Kalau tak kuat semangat, memang boleh kena juga dan kena berubat dengan perubatan Islam.

Cara lain untuk elak santau ialah, baca doa ni sebelum makan... 


Kualiti Air Kegunaan Harian


Nampak gambar kat atas tu???
Itulah rupanya filter air tapis kat rumah aku... itu baru sebulan tau... 
Kalau ikut supplier filter air ni, dia kata hampir setahun baru basuh... huhu... rasa macam tak sanggup nak tunggu setahun je... huhu.. sebulan lebih dah roperr gitu.. banyangkan setahun??? Minum air karatlah setiap hari... Ni lah realiti kualiti air kita minum sekarang.

Kualiti air sejak dicatu ni lagi dasyat. Air yang ditakung untuk dua hari dah boleh nampak keladak karat di dasar tong air tu... itu baru dua hari... 

Kesan minum air tanpa di tapis ni, memang boleh sebabkan sakit tekak... Kalau mandi pula badan memang akan rasa gatal-gatal sikit... Sebab tu, masa lepas bersalin dulu, aku mandikan si baby dengan air tapis juga... sebab kulit bayi kan sensitif.. 

Hmm... itulah hidup sekarang, berjuang untuk mendapatkan segalanya yang berkualiti... Terpaksa laburkan sedikit kos untuk nikmati hidup sihat... Tengok air ni, teringatkan kampung halaman... seronoknya minum dan mandi air telaga, betul-betul air segar dan semulajadi... 

Apa-apa pun syukur, walaupun begini, kita masih ada air kan.. tak macam sesetangah negara yang lagi teruk dari kita... Itulah, kita rasa kita teruk, ada lagi yang teruk.. Jadi, syukurlah walaupun begini keadaannya... 

All Right Reserved to: myfirdz-trulylove | Designed by: Maria Firdz