Susu Tercemar: Dumex Tarik Balik Pengeluaran | ~ Truly Love ~

Kisah Terbaru

Recent Post no Thumbnail by Bina Blog

05 August 2013

Susu Tercemar: Dumex Tarik Balik Pengeluaran

Kecoh juga bila dengar berita pasal susu tercemar nih.. Beberapa susu keluaran Nestle dari New Zealand dikatakan tercemar dengan dengan bakteria clostridium botulinum terdapat di pasaran tempatan.. Maka, mereka menghentikan eksport susu ke beberapa buah negara termasuk Malaysia.. Cuak juga aku.. sebab anak aku dan aku juga minum susu keluaran New Zealand nih.. 


Antara susu yang dikatakan tercemar ialah susu Dumex, Anmum, Fernleaf... dan beberapa produk tenusu keluaran Fonterra... PAstu dalam berita semalam, Dumex mengesahkan menarik balik beberapa produk susu keluaran mereka.. HUh.. cuak aku... sebab Faiqah minum susu dumex.. dan ada baru beli satu pek yang belum buka.. 

Jadi, aku pun cek lah dan buat kepastian sama ada susu Faiqah minum terlibat atau tak.. Tapi Alhamdulillah, tak.. Antara susu yang terlibat ialah:

The products being recalled are:

Dumex Dupro Step 2 with batch numbers 04263B2, 04273B2, 05033B2, 05093B2, 05153B2, 05223B2, 05233B2, 05143T1, 05153B1, 04263B1, 04273B1, 04273B2, 05033B1, 05033B2, 05093B1, 05093B2, 05153B1, 05153B2, 05223B1, 05223B2 and 05233B1;

Mamex Cherish Step 1 with batch numbers 06103T1, 06213B1, 06213B2, 06053R1, 06123R1, 06093T1 and 06213B1;

Mamex Explore Step 2 with batch numbers 06093T1, 06123R1, 06213B1 and 06213B2;

Bebelac Step 2 with batch numbers 05023R1 and 05033R1.

Lepas aku semak no batch kat bungkusan, Alhamdulillah.. susu Faiqah minum, tak terlibat tapi aku tetap pantau.. 

Bagi ibu bapa yg bg ank susu Dumex, pantau kesihatan anak, jika cirit-birit, muntah-muntah, cepat2 bawa jumpa doktor dan pakar kanak-kanak ea.. 

Itulah kekurangan susu proses manusia kan.. bagi ibu-ibu yang baru melahirkan, tanamkan niat susukan anak dengan susu badan, insha Allah selamat dan tak tercemar.. Jika perah sekalipun jika betul pengendaliannya, insha Allah selamat...sebab susu ibu anugerah Allah yg Dia pelihara untuk bayi.. 

11 comments

August 5, 2013 at 8:40 AM

kan..risau pulok...si syawal tu minum susu dugro...3-6tahun..insyallah tak tersenarai kan

August 5, 2013 at 2:08 PM

ank saya mmg minum mamex cherish & mamex explore sebelum ni..& tin, kotak smua pon dah buang dah..x dpt nk check..cuba br sebulan ni minum mamil all in one..xde dlm senarai tp still under dumex..

August 6, 2013 at 12:05 AM

Baru p tukar susu formula mamex cherish step 1 batch number 06053R1 ptg td..Alhamdulillah nasib baiknbelum bagi anak minum..mcm2 dlm mknan anak2 skrg ni..

August 6, 2013 at 4:30 AM

Tu la.. Alhamdulillah..setakat ni tak tersenarai..

August 6, 2013 at 4:30 AM

Slagi xde dlm snarai..kira ok.. Cuma kna pntau keadaan ank la...

August 6, 2013 at 4:31 AM

Nsib baik... Kna cepat2 tukar susu lain..

August 6, 2013 at 5:57 PM

mcm mna pula kalau mamex cherish saya beli batch no ada dlm snrai batch no dumex dupro? kbtulan sma batch no atau mcm mna?

August 6, 2013 at 5:58 PM

mcm mna pula mamex cherish yg saya beli batch no ada dlm snrai batch no dumex dupro? kbtulan sma atau mcm mna?

August 6, 2013 at 5:59 PM

mcm mna pula kalau mamex cherish saya beli batch no ada dlm snrai batch no dumex dupro? kbtulan sma batch no atau mcm mna?

September 6, 2013 at 4:53 PM

Macam-macam sekarang ni...kelalaian dan kekurangan serta kelemahan manusia...
yang mana amik no batch yang tersenarai tu...better stop dan cari susu alternatif lain...semoga semuanya selamat...

x0x0 ^_^

September 6, 2013 at 8:38 PM

oo bunda baru tahu..

Post a Comment
All Right Reserved to: myfirdz-trulylove | Designed by: Maria Firdz