GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Kebabai


Sapa kenai buah ni... Sedap ooo... buah cermai... dulu kat belakang umah aku banyak buah ni... asal balik sekolah je, petang2 jolok buah ni.. Galah utk jolok buah ni pun unik.. buat dari botol plastik.. Cara nak buat galah, potong 2 botol plastik, pastu mulut botol tu sumbat kat hujung galah... hehe.. 

Jolok banyak, pastu buat kebabai.. HAH!!! apa tuh???

Kebabai ni, istilah sambal buah cermai ni lah.. bahan-bahan nak buah kebabai nih:
*buah cermai
*garam
*belacan
*cili burung

Cara-cara nak buat kebabai ni.. 
* tumbuk cili, belacan dan garam
* dah lumat, masukkan buah cermai sikit demi sikit... 
* pastu boleh la makan... 

Kecur air liur plak.. hehe.. sedap tau.. smbil santai2 waktu petang... huhu, sebak lak tetiba, sebab rindu kat kampung halaamn.. hmmm... lagi pun dah xde dah pokok cermai ni kt umah di kg.. dah mati pun pokoknya.. Selain buat kebabai, buat jeruk pun sedap.. haa.. dulu aku jual jeruk ni di sekolah... duit aku simpan... hasil simpanan tu dapat gak beli jam tangan sendiri... heeh... 



nota ungu : pepagi hari, teringatkan kenangan zaman dolu2... hehe.. bestkan zaman kanak2.. 

2Ulasan

  1. ya ALLAH kak..saya dok telan ayaq liur je ni.dah lama sangat tak makan mcm tu.pokok cermai kt kg pon dah tak da..

    * tenkiu ye kak doakan utk sy ;)

    BalasPadam
  2. ya ALLAH kak..saya dok telan ayaq liur je ni.dah lama sangat tak makan mcm tu.pokok cermai kt kg pon dah tak da..

    * tenkiu ye kak doakan utk sy ;)

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ