GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Tips Memperkukuhkan Memory bagi Pelajar

Ssalam petang...

Guru mana tak hangin kan kalau pelajar tak siapkan kerja rumah jika bagi sebelum cuti lagi kan.. Cuti 2 hari tapi kerja rumah tak siap.. Padahal satu muka surat je pun... sikit je.. isi tempat kosong. Pastu lagi hangin bila tak bawa buku... Alasan bagi kedua-dua kesalahan ni, ialah LUPA dan TAK INGAT.. 

Hmm.. so, semalam aku saja tazkirahkan anak2 pelajar aku... aku tanya soalan2 yang buatkan diorg pelik kanapa aku tanya...Soalan2nya..

1. Apa yang kamu makan di rumah?
2. Adakah kamu makan makanan segera?
3. Kat rumah sapa ada kismis dan kurma?
4. Kamu tengok rancangan hiburan?
5. Sapa yang tengok rancangan yg berunsur keagamaan spt astro oasis dan tv alhijrah?

Lepas tanya..diorg pelik knapa aku tanya... So aku terangkan... Jika kamu nak berjaya... Kamu kena buat perkara2 ni:-

1. Solat jangan tinggal walaupun satu waktu.
2. Jangan makan makanan segera..seperti keropok, meggi, kfc, mcd dan seumpama dgnnya.
3. Jangan tengok rancangan hiburan yang melalaikan. Tukar kepada rancangan yg berunsur keagamaan...mcm qasidah..zikir dan nasyeed.
4. Makan makanan yg mak masak shaja.
5. Amalkan makanan sunnah...madu, kismis dan buah kurma.

Aku cabar diorg selmaa sebulan utk terus buat.. Aku jamin..diorg akn berubah jika ini yg mereka amalkan...

Aku yakin.. Apa yg kita makan...kita tgk dan kita amalkan akan beri pengaruh pada rohani anak2...sebab tu aku sematkn pada anakku awl2 rohaninya...wpun org kata ishhh..kecik lagi... Tapi aku amalkan dlm sehari2... Sebab melentur buluh biar dari rebungnya...

0Ulasan