Kelebihan Mandi Sebelum Subuh | ~ Truly Love ~

Kisah Terbaru

Recent Post no Thumbnail by Bina Blog

23 November 2012

Kelebihan Mandi Sebelum Subuh

NI lah rahsia yang orang baru tahu, tapi aku dah tahu lama sebab mak bapa aku amalkan.. hasilnya sangat menakjubkan.. mak aku awet mudah, walaupun usia dah 64 tahun, tapi mcam nak msuk 50 je.. bapa aku plak.. masih kuat dan cuma baru2 ni je kna serang jantung.. tapi masih kuat la sebab boleh berbasikal lagi ke pekan.. usia bapa aku, 70 tahun.. 


NI rahsianya yang aku pun dapat dari Facebook.. 

Menurut kajian sains, kandungan gas ozon pada waktu pagi lebih tinggi dari waktu lain. oleh itu, gas ozon ini juga amat penting untuk tubuh badan anda. jika anda mandi sebelum waktu subuh, ia bukan sahaja membersihkan malah memberikan kesegaran dan manfaat untuk tubuh badan anda. antara manfaatnya ialah :

1. Kulit lebih lembut dan halus
pada waktu pagi selalunya anda akan memasang "water heater" untuk mendapatkan air yang hangat dan menghilangkan kesejukan. selepas ini, jika anda memiliki lingkaran hitam di bawah mata, mandi menggunakan air sejuk dapat mengurangkan kegelapan pada bawah mata. begitu juga dengan kuku, ia akan menjadi lebih sihat, kuat dan tidak mudah retak. kulit pula menjadi lebih lembut dan halus.

2. Melancarkan peredaran darah
jika peredaran darah anda lancar maka tubuh badan anda akan menjadi lebih sihat dan bertenaga. malah anda juga boleh melakukan aktiviti seharian tanpa rasa letih.

3. Meningkatkan kesuburan
kesihatan tubuh badan manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila anda mandi pada waktu pagi. ia dapat meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.

4. Mengurangkan risiko darah tinggi
untuk anda yang memiliki penyakit darah tinggi, mungkin ini merupakan salah satu cara untuk anda mengurangkan penyakit anda. Insya ALLAH, dengan izin ALLAH, jika ia diamalkan selalu, penyakit anda akan pulih.

5. Mengurangkan tekanan serta tenang
air yang sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring. buat anda yang mengalami depresi, inilah cara yang terbaik utk anda menghilangkannya. oleh itu, ubahlah tabiat kpd mandi pagi sebelum subuh.

6. Meningkatkan sel darah putih
mandi dengan air sejuk, ia akan meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. apabila sel darah putih banyak, maka daya tahan penyakit dan tubuh badan boleh melawan virus. oleh itu, anda tidak mudah untuk dijangkiti dengan sebarang penyakit...

Sumber: Facebook

p/s: mmg terbukti pun.. mak bapa aku amalkan ni dari muda smpai skrg.. cuma anak2nye tak blh nak amalkan.. hehe... 

10 comments

November 23, 2012 at 3:34 PM

my mom and dad pun suka amalkan mandi sebelum seubuh.. memang betul apa yg diperkatakan oleh sis.. dorang nampak cergas even dah berumur...

November 23, 2012 at 5:37 PM

salam kenal dr deutschland...:)
orang tua tua mmg gigih kan bangun pagi. kita anak anak ni je yg agak tak rajin hehehehhe

November 23, 2012 at 10:48 PM

tapi time tu yg sedap tidor

November 24, 2012 at 12:34 AM

dah follow kamu.

tau dah.amal pun kekadang je.
selalu mandi bila dah masuk subuh. sebab bangun pun bila dengar azan subuh...hehehe

November 24, 2012 at 2:37 AM

M balas Kunjungan dan follow sini..Salam Perkenalan...

November 24, 2012 at 2:38 AM

Org dulu2 memang biasa bgn awal dan mandi time subuh kan. Sebab tu smp skang pun dok kuat ja..

November 25, 2012 at 12:15 PM

bagus jadikan amalan...sunnah, buat dapat pahala..

November 25, 2012 at 1:01 PM

@sitiezahimbetul3.. alasannya sejuk... hehehe

November 25, 2012 at 1:01 PM

@khairulya.. mmg sedap tido.. tambah2 lau hujan pagi2 kan.. :)

November 25, 2012 at 1:02 PM

@C'Jaibetui2.. kebaikannya byk, pahala pun dapat..

Post a Comment
All Right Reserved to: myfirdz-trulylove | Designed by: Maria Firdz